Samochody dostawcze. Nadjeżdża druga generacja Renault Kangoo
Pokazane na październikowo-listopadowym salonie w Amsterdamie dostawcze Renault Kangoo drugiej generacji pojawi się w polskich salonach w kwietniu br. Pod nazwą Kangoo Express i Kangoo Express Compact. Pod względem objętości ładowni nowy Express wypada lepiej od starego. Kangoo I przy dwóch długościach i wyjmowanym fotelu pasażera z przodu oferuje od 2,75 do 3,5 m sześc., nowy Kangur przy jednej długości, ale przy wyjmowanym fotelu od 3 do 3,6 m sześc. Maksymalna ładowność wynosiła w zależności od silnika i wyposażenia od 525 do 800 kg. W nowej generacji możemy umieścić 650-800 kg.
Express zachowuje nazwę Kangoo I generacji. Nowy będzie miał większe możliwości przewozowe. Compact to nowość w ofercie francuskiej firmy. W praktyce będzie rywalizował z innymi premierowymi modelami, z francusko-włoskimi trojaczkami: Citroenem Nemo, Fiatem Fiorino i Peugeotem Bipperem.
Stare Kangoo ma dwie wersje nadwoziowe, o tej samej nazwie, o długości 4.035 mm i 4.360 mm. Kangoo II Express jest pośrodku, jego karoseria mierzy 4.210 mm. Natomiast Kangoo Express Compact przy długości 3.830 mm ma tylko 30 mm mniej od wspomnianych trojaczków.
Nieco pakowniejszy
Pod względem objętości ładowni nowy Express wypada lepiej od starego. Kangoo I przy dwóch długościach i wyjmowanym fotelu pasażera z przodu oferuje od 2,75 do 3,5 m sześc., nowy Kangur przy jednej długości, ale przy wyjmowanym fotelu od 3 do 3,6 m sześc. Maksymalna ładowność wynosiła w zależności od silnika i wyposażenia od 525 do 800 kg. W nowej generacji możemy umieścić 650-800 kg. Następny parametr ważny dla użytkowników stanowi długość ładowni. Jest postęp i pod tym względem. W dwuosobowym Kangoo I Express wynosi ona 1.670-2.790 mm, w dwumiejscowym Kangoo II Express 1.730, a po wyjęciu fotela rośnie do 2.920 mm. Dostęp do ładowni zapewniają tylne asymetryczne drzwi oraz przesuwne drzwi z prawej i lewej (te za dopłatą) strony.
Małe vany drżyjcie
Express Compact ma ładownię na 500 kg, o objętości 2,3 lub po wyjęciu fotela z przodu - 2,9 m sześc. i długości, odpowiednio, 1.340 i 2.540 mm, z asymetrycznymi drzwiami z tyłu. W przypadku trojaczków PSA i Fiata dane te wynoszą: 610 kg, 2,5--2,8 m sześc. oraz maksymalnie 2.500 mm. "Kangur" przegrywa więc ładownością. Te cztery auta będą groźną konkurencją dla dwumiejscowych dostawczaków powstałych jako fabryczne przeróbki samochodów segmentu B. Chodzi o takie pojazdy dostępne w polskich salonach, jak np.: Ford Fiesta Van (3.918 mm, 541 kg), Kia Rio Van (3.990 mm, 516 kg), Opel Corsa Van (3.999 mm, 385-475 kg) i Skoda Fabia Van (4.222 mm, 515 kg).
Motorów sześć
Dwa benzyniaki, cztery turbodiesle - oto gama jednostek napędowych nowego Expressa. Obie benzynowe mają pojemność 1.6. Słabsza, 8-zaworowa rozwija 90 KM, mocniejsza, 16-zaworowa 105 KM (podstawowe dane prezentujemy w tabelach).
Ropniak 1.5 dCi ma głowice z 8 zaworami oraz bezpośredni wtrysk common rail. Posiada moc 70 KM, 85 KM i 105 KM, przy czym najsilniejszy wariant występuje także z filtrem cząstek stałych FAP. Na przyszły rok Renault zapowiada wprowadzenie jednostki 1.6 16V 105 KM na bioetanol E85 oraz 1.5 dCi 85 KM na biodiesel E30.
Compact może być napędzany słabszym benzyniakiem 1.6 90 KM oraz dieslem 70 i 85 KM.
Poduszka jedna
Wyposażenie Kangoo poznamy wiosną. Na pewno standardem będzie poduszka powietrzna kierowcy. Za dopłatą airbag pasażera i dwa boczne. Czyli tak jak w starym modelu. ABS seryjnie, czego nie możemy napisać o wszystkich wersjach starego Kangoo. Jakie będą ceny, za wcześnie jeszcze na przymiarki.
Poprzednik
Od 1997 r. do końca czerwca br. z czterech fabryk na czterech kontynentach (Francja, Maroko, Argentyna, Malezja) wyjechało niemal 1,1 mln furgonetek Kangoo Express. Z wersjami osobowymi (nowe Kangoo też będzie takie miało) produkcja wyniosła ponad 2,2 mln egzemplarzy. Renówka razem z Citroenem Berlingo i Peugeotem Partnerem (od 1996 r.) stworzyła nowy segment kompaktowych aut użytkowych, w przypadku odmian osobowych nazywanych kombivanami. Miała również odmianę 4x4, rzadkość we francuskich autach.
Moc maksymalna |
90 KM przy 5.500 obr./min |
105 KM przy 5.750 obr./min |
Maks. moment obrotowy |
128 Nm przy 3.000-4.500 obr./min |
148 Nm przy 3.750 obr./min |
Średnie spalanie |
7,8 l/100 km |
7,7 l/100 km |
Skrzynia |
mechaniczna 5-biegowa |
mechaniczna 5-biegowa, automatyczna 4-biegowa |
Moc maksymalna |
70 KM przy 4.000 obr./min |
85 KM przy 3.750 obr./min |
105 KM przy 4.000 obr./min |
105 KM* przy 4.000 obr./min |
Maks. moment obrotowy |
185 Nm przy 1.500 obr./min |
200 Nm przy 1.750 obr./min |
240 Nm przy 2.000 obr./min |
240 Nm przy 2.000 obr./min |
Średnie spalanie |
5,3 l/100 km |
5,2 l/100 km |
5,4 l/100 km |
5,5 l/100 km |
Skrzynia |
mech. 5-biegowa |
mech. 5-biegowa |
mech. 6-biegowa |
mech. 6-biegowa |
* z FAP, filtrem cząstek stałych |