Wiadomości z rynku

sobota
23 listopada 2024

Volkswagen Transporter T5 - kosztowna niezawodność

Samochody dostawcze. Volkswagen Transporter T5 1.9 TDI furgon (od 2003 roku)
22 sierpnia 2008
Vw Transporter aktualnej, piątej generacji to jeden z droższych dostawczaków średniej wielkości na rynku wtórnym. Jednak popyt jest na niego spory. T5 z mniejszym ropniakiem 1.9 TDI (dostępny jest też z motorem 2.5 TDI) jest mało awaryjny. Inne zalety, którymi charakteryzują się te samochody dostawcze to: skuteczne hamulce, bezawaryjne skrzynie biegów, tolerancja na ON gorszej jakości, niskie spalanie oraz bogate wyposażenie. Minusy Volkswagena to z kolei: materiały wykończeniowe niskiej jakości, awarie przedniego zawieszenia, drogi serwis i wysokie ceny używanych egzemplarzy.
Następca popularnej "teczwórki" trafił na rynek w 2003 r. Opisywane furgony dostępne są w czterech wariantach DMC (2.600, 2.800, 3.000 i 3.200 kg) z trzema wysokościami dachu (1.959 mm, 2.160 mm i 2.460 mm) i dwoma rozstawami osi (3.000 mm i 3.400 mm). Ładowność, w zależności od wersji, to od 675 do 1.391 kg, zaś kubatura ładowni waha się od 5,8 m sześc. do 9,3 m sześc.
Turbodiesel 1.9 TDI występuje w trzech wariantach mocy: 85, 102 i 104 KM. Generalnie każda wersja jest niezawodna i toleruje eksploatację na średniej jakości paliwie. Polecamy mocniejsze odmiany o mocy 102 lub 104 KM. Motory 85-konne użytkownicy określają jako zbyt ospałe i mało elastyczne. Plusem jednostki 1.9 TDI jest umiarkowany apetyt na paliwo. Średnie spalanie najsłabszej wersji rzadko przekracza 8,5 litra na 100 km, mocniejsze biorą nie więcej niż 10 l ON na setkę.
Pasek rozrządu wraz z akcesoriami w silniku 1.9 TDI, niezależnie od wersji mocy, wymieniać trzeba co 90 tys. km. Niestety, serwis jest drogi. W nieautoryzowanym warsztacie przy użyciu zamienników części (są łatwo dostępne) wymiana rozrządu kosztuje ok. 1 tys. zł, w ASO dwa razy tyle. W mocniejszych ropniakach (102 i 104 KM) przy przebiegu ok. 150-200 tys. zdarzają się awarie dwumasowego koło zamachowego. Trwałe jest tylne zawieszenie. Niestety w przednim szybko zużywają się tuleje stabilizatora, amortyzatory, łożyska kół i sworznie wahaczy. Skuteczne i trwałe są hamulce. Kłopotu nie sprawiają też skrzynie biegów.
W "tepiątkach" nie ma problemu z korozją. Trwały jest układ wydechowy. Minusem tych Volkswagenów są kiepskie materiały użyte do wykończenia szoferki.
Większość Transporterów na rynku wtórnym jest bogato wyposażona. Sporo samochodów oferowanych na giełdach ma dwa airbagi, pełną elektrykę, często trafia się klimatyzacja. Używane T5 należą do najdroższych furgonów w swojej klasie. Blaszaki z początku produkcji kosztują średnio 35-40 tys. zł brutto. Roczny T5 z 1,9-litrowym turbodieslem to wydatek ok. 60-70 tys. zł brutto.

Ekspert

Inż. Marek Żaczek, szef Auto Serwis Dostawcze i Osobowe w Sękocinie Nowym k. Warszawy
- Uwaga na delikatne turbiny. Gdy motor pracował pod dużym obciążeniem, wymaga ona chłodzenia na wolnych obrotach przez ok. 1-2 minuty przed wyłączeniem silnika. Inaczej szybko zatarciu ulegną łożyska w sprężarce. Co 15-20 tys. km radzę kontrolować stan łożysk kół i amortyzatorów z przodu, które ulegają szybkiemu zużyciu.

Plusy

Skuteczne hamulce.
Bezawaryjne skrzynie biegów.
Tolerancja na ON gorszej jakości.
Niskie spalanie.
Bogate wyposażenie.

Minusy

Materiały wykończeniowe niskiej jakości.
Awarie przedniego zawieszenia.
Drogi serwis.
Wysokie ceny używanych egzemplarzy.
Fabryczne dane techniczne
Pojazd prezentowanyVW Transporter T5 1.9 TDI krótki furgon z niskim dachem KonkurentMercedes Vito 111 2.2 CDI krótki furgon z niskim dachem
Dopuszczalna masa całkowita 2.800 kg 2.940 kg
Ładowność 975 kg 950 kg
Długość 4.890 mm 4.993 mm
Szerokość 1.904 mm 1.901 mm
Wysokość (bez ładunku) 1.959 mm 1.987 mm
Pojemność silnika 1.896 ccm 2.148 ccm
Moc maksymalna 104 KM 109 KM
przy obr./min 3.500 3.800
Maksymalny mom. obr. 250 Nm 270 Nm
przy obr./min 2.000 1.600-2.500
Prędkość maksymalna 159 km/h 159 km/h
Wymiary przedziału ładunkowego (furgon):
Długość 2.543 mm 2.649 mm
Szerokość 1.692 mm 1.428 mm
Wysokość 1.410 mm 1.338 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
VW Transporter T5 1.9 TDI MB Vito 2.2 CDI
Chłodnica 750 zł 694 zł
Sprzęgło 872 zł 840 zł
Amortyzator przedni 389 zł 420 zł
Reflektor 731 zł 689 zł
Filtr oleju 37 zł 35 zł
Filtr powietrza 71 zł 59 zł
Ceny części używanych - giełda w Słomczynie
VW Transporter T5 1.9 TDI MB Vito 2.2 CDI
Reflektor 300 zł 260 zł
Zderzak (przód) 370 zł 450 zł
Lampa tylna 120 zł 140 zł
Chłodnica 200 zł 250 zł
Oferty na rynku wtórnym (VIII 2008 r.) - giełda w Słomczynie
Rocznik Volkswagen Transporter T5 1.9 TDI furgon przebieg tys. km - cena brutto Mercedes Vito 2.2 CDI furgon przebieg tys. km - cena brutto
2003 159 - 34,8 tys. zł 200 - 35,0 tys. zł
2003 150 - 38,2 tys. zł 180 - 36,7 tys. zł
2004 170 - 40,0 tys. zł 187 - 40,0 tys. zł
2004 140 - 44,5 tys. zł 153 - 43,9 tys. zł
2005 136 - 47,8 tys. zł 148 - 46,0 tys. zł
2005 120 - 50,0 tys. zł 139 - 50,9 tys. zł
2006 99 - 55,0 tys. zł 117 - 52,6 tys. zł
2007 83 - 62,9 tys. zł 90 - 63,0 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.