Samochody ciężarowe. Kamaz serii 65 podwozia konstrukcyjne 8x4 (2003-2009)
Czteroosiowa wywrotka Kamaza ma prostą konstrukcję, tanie są części zamienne do niej, ale psuje się częściej niż auta zachodnie. Wiele awarii wynika jednak z niedbałego traktowania i złej obsługi tych pojazdów. Kierowcy samochodów ciężarowych marki Kamaz 65 zgłaszają zastrzeżenia także do komfortu jazdy - użytkownikom przeszkadza przede wszystkim hałas. Nie słychać za to o awariach zawieszenia szoferki. Nie ma także problemów z zawieszeniem osi, chyba że pojazd jest przeciążany.
Czteroosiowy Kamaz serii 65 był dostępny w dwóch wersjach - 6540 o ładowności 19 ton (adm. i kontrukcyjna) i z kiprami o pojemności 11 (wywrot jednostronny) lub rzadziej 12,8 m sześc. (wywrot trójstronny) oraz jako 65201 z mniejszą o 1,5 tony ładownością adm. (26 t konstrukcyjna) i tylnozsypową wywrotką o pojemności 16 m sześć. (rzadziej trójstronną o objętości 16 m sześc.). Jedyny dostępny dla cywilnych użytkowników napęd to 8x4. Kamaz występował także jako podwozia pod zabudowy, na których spotkać można najczęściej rosyjskie żurawie.
Kamaz ma tylko pojedynczą, starego typu, niezbyt przestronną kabinę. Zastrzeżenia zgłaszane są także do komfortu jazdy - użytkownikom przeszkadza przede wszystkim hałas. Nie słychać za to o awariach zawieszenia szoferki. Nie ma także problemów z zawieszeniem osi, chyba że pojazd jest przeciążany, niszczą się wówczas wsporniki i opony drugiej z kierowanych osi. Koszt naprawy to około 800 zł plus opony - za rosyjskie zapłacimy 500 zł za sztukę.
Do napędu czteroosiówki Kamaza służy zazwyczaj rosyjski silnik V8 o mocy 260, 280 lub 360 KM. Ostatnia wersja ma w miarę przyzwoite osiągi. Najstarszym motorom zdarzają się wycieki (w 2005 r. producent poprawił uszczelnienie), ale pochwalić trzeba ich relatywnie niskie spalanie, 35-42 l/100 km. Skrzynie biegów: 10-przełożeniowe rosyjskie lub 16-biegowe niemieckie. Rosyjskie są niezniszczalne, ale do przełączania biegów trzeba używać dość dużej siły.
Kamaz jest pojazdem godnym uwagi. Nie trafia często na rynek wtórny, a gdy zostanie wystawiony na sprzedaż, jest już zazwyczaj mocno wyeksploatowany. Na osłodę pozostają niskie ceny oryginalnych części zamiennych.
ekspert: Walter Siudziński, serwis firmy Euromot w Krakowie:
- Ponieważ Kamaz użytkowany jest zazwyczaj w bezpardonowy sposób, zalecam bardzo staranne serwisowanie tego pojazdu, zgodnie z zaleceniami producenta. Olej w silniku pojazdu powinno wymieniać się co 16,5 tys. km, zaś w innych podzespołach raz w roku. Pamiętać trzeba także o bieżących czynnościach obsługowych podwozia i nadwozia, które musi wykonywać sam użytkownik pojazdu. Co kilka dni pracy smarować trzeba wybrane elementy, usuwać luzy i drobne usterki pojazdu, tak aby nie doprowadzić do poważniejszych defektów.
DMC |
31.400 kg |
Ładowność |
19.050 kg |
Rozstaw osi |
2.080 mm |
Poj. silnika / cylindry |
11,76 l / V8 |
Moc maksymalna |
280 KM |
przy obr/min |
1300-1400 |
Maks. mom. obr. |
1.177 Nm |
przy obr/min |
1.250-1.350 |
Skrzynia biegów |
ręczna 10+2 |
Przykładowe rozmiary kipra |
długość |
4.800 mm |
szerokość |
2.400 mm |
wysokość |
950 mm |
Chłodnica |
1.050 zł |
Sprzęgło (komplet) |
1.060 zł |
Reflektor |
120 zł |
Okładziny hamulcowe (komplet; przód) |
240 zł |
Filtr oleju |
25 zł |
Filtr powietrza |
55 zł |
Reflektor |
80 zł |
Zderzak przedni |
1.300 zł |
Szyba czołowa |
300 zł |
Chłodnica |
600 zł |
2003 |
80 |
65 |
2004 |
240 |
79,5 |
2005 |
100 |
120 |
2006 |
150 |
125,5 |
2007 |
80 |
135 |