Renault Trucks oficjalnie prezentuje 11 czerwca 2013 r., w Lyonie, swoją nową gamę pojazdów ciężarowych. Nowe pojazdy, wyposażone w silniki Euro VI i rozwiązania sprzyjające wysokiej efektywności, zostały opracowane w ciągu siedmiu lat, a częścią tego procesu były rygorystyczne i wyczerpujące testy jakościowe.
Po serii komputerowych symulacji, badań stanowiskowych, prób na torach doświadczalnych i testów eksploatacyjnych z udziałem klientów oraz zmodernizowaniu bazy produkcyjnej, pojazdy te są gotowe do wprowadzenia na rynek - z jednym zasadniczym zadaniem: ułatwiać nabywcom sprawowanie kontroli nad kosztami. Dysponując nową gamą pojazdów i wsparciem Grupy Volvo, kierownictwo Renault Trucks twierdzi, że ma wszystko, co potrzebne do zdobycia nowych klientów i zwiększenia swojego udziału w rynku.
Miliony kilometrów testów jakościowych
W trakcie prac nad nowymi pojazdami ciężarowymi, Renault Trucks zrealizowało obszerny program testów jakościowych - najbardziej rygorystycznych w historii firmy. Od 2008 r. 300 pojazdów testowych przejechało łącznie 10 milionów kilometrów i dodatkowo spędziło 5 mln godzin na stanowiskach badawczych, w temperaturach od -40st. do +60st..
Wykorzystywano również zawansowane techniki komputerowego wspomagania projektowania, które umożliwiły obliczenie wszystkich podzespołów pojazdu z uwzględnieniem rzeczywistych warunków jego eksploatacji: zarówno normalnych jak i skrajnych. Aplikacje komputerowe pozwalały na prowadzenie wirtualnych symulacji i optymalizację poszczególnych elementów, zgodnie z najwyższymi standardami przyjętymi w branży motoryzacyjnej.
Producent blisko współpracował również ze swoimi klientami. Rezultatem tej współpracy było zaproszenie 50 klientów z różnych zakątków świata do udziału w testach pojazdów. W trakcie testów klienci przekazywali swoje opinie, dzięki którym producent mógł wybierać właściwe rozwiązania. Współpraca ta ma charakter ciągły, a została zapoczątkowana jeszcze na etapie tworzenia wstępnych założeń projektowych. W czasie prób drogowych klienci testowi przejechali łącznie 2 mln km.
Zmodernizowane fabryki
W ramach przygotowań do produkcji nowej gamy pojazdów, Renault Trucks dokonało daleko idącej modernizacji swojej bazy produkcyjnej.
Fabryka w Lyonie wzbogaciła się o linię ogromnych pras do tłoczenia elementów nowych kabin. W Blainville-sur-Orne zbudowano nową linię produkcji szkieletu kabiny i montażu wyposażenia. W Bourg-en-Bresse od trzech lat działa linia doświadczalna, na której odbywa się montaż nowych pojazdów.
Ponadto, na niespotykaną dotychczas skalę stosowano mechanizmy pracy zespołowej. W cały proces, od samego jego początku, były zaangażowane biuro projektowe, technicy, inżynierowie, fabryki, zespoły ds. produktów oraz dział obsługi posprzedażnej - nowe podejście, które zaowocowało licznymi udoskonaleniami w nowej gamie pojazdów.
Setki osób w fabrykach pracowały wyłącznie nad przygotowaniem premiery nowych pojazdów. System produkcji został zreorganizowany, w myśl zasady "jakość bez kompromisów".
Nowe pojazdy ciężarowe Renault Trucks, opracowane z myślą o opłacalności eksploatacji, niezawodności i dumie z ich posiadania, zostaną oficjalnie zaprezentowane
11 czerwca 2013 r., w Lyonie.
Grupa Volvo, do której należy Renault Trucks, w pełni wspiera poczynania firmy i zainwestowała znaczne środki w rozwój nowej gamy pojazdów oraz niezbędnych zasobów wytwórczych. Jej nowa struktura organizacyjna pozwoli Renault Trucks na poszerzenie geograficznego obszaru swojego działania, poprzez zwiększenie liczby punktów handlowych i serwisowych na niektórych rynkach o 30-40%.
Nowa forma, ukierunkowana na efektywność
Ponieważ głównym kryterium konstrukcyjnym było zapewnienie jak najniższego zużycia paliwa, elementy zewnętrzne pojazdów ukształtowano tak, by uzyskać jak najmniejszy opór powietrza.
Zaprojektowano od podstaw nowy szkielet kabiny. Pochylono przednią szybę w celu zmniejszenia jej oporu aerodynamicznego. Osiągnięto to poprzez poprowadzenie przednich słupków kabiny pod kątem 12°. Utrzymaniu zużycia paliwa w ryzach sprzyjają także przetłoczenia po bokach kabiny i wyprofilowane reflektory główne. Wszystkie projektowane elementy były kolejno zatwierdzane bądź odrzucane, zależnie od wyników badań w tunelu aerodynamicznym. Wnętrze kabiny zostało całkowicie przeprojektowane. Zostało podzielone na dwie wyraźne strefy: otoczenie kierowcy, przeznaczone do pracy, i część wypoczynkowa. Należy pamiętać, że na jazdę przypada nie więcej niż połowa czasu, jaki kierowcy spędzają w swoich pojazdach ciężarowych. Przez pozostałą jego część kierowcy śpią, spożywają posiłki, rozmawiają przez telefon. Dlatego, trwałym, efektywnym elementom zewnętrznym towarzyszy równie efektywne i trwałe wyposażenie wnętrza. Jako że kierowcy spędzają dużo czas w swoich pojazdach, producent chce zaoferować im wnętrze o stonowanej kolorystyce. Dlatego wybrano nie męczące wzroku odcienie czerni i szarości i zapewniono odpowiedni nastrój w kabinie za pomocą oświetlenia LED, co jest dość rzadkie w branży pojazdów ciężarowych.
Silniki Euro VI
Jednostki napędowe Euro VI, 11- i 13-litrowe, które Renault Trucks planuje stosować w swoich nowych pojazdach budowlanych i długodystansowych, mają być najbardziej proekologicznymi i cichobieżnymi, jakie kiedykolwiek napędzały pojazdy ciężarowe tej marki. Podczas opracowywania nowych silników, producent skoncentrował się na zwiększeniu ich niezawodności i zapewnieniu użytkownikom jak najniższego zużycia paliwa.
Nowe silniki Euro VI: DTI 11 i DTI 13, Renault Trucks opracowało na bazie swoich, znanych z wysokiej sprawności i niskiego zużycia paliwa, jednostek Euro V. Zmodernizowano ponad 50% elementów i zastosowano całkowicie nową elektroniczną jednostkę sterującą. Udoskonalono także układ SCR, zwiększając jego wydajność. Dzięki zastosowaniu nowych materiałów wzrosła skuteczność katalitycznej redukcji NOx. Układ oczyszczania splin wzbogacono również o filtr cząstek stałych.
Sześciocylindrowa jednostka DTI 11 ma pojemność 11 litrów i jest dostępna w trzech poziomach mocy: 380 KM (1.800 Nm), 430 KM (2.050 Nm) i 460 KM (2.200 Nm). Jest wyposażona w układ wtryskowy common rail.
Z kolei w silniku DTI 13 wtrysk paliwa odbywa się, jak dotychczas, za pomocą elektronicznie sterowanych pompowtryskiwaczy. DTI 13 jest dostępny także w trzech poziomach mocy: 440 KM (2.200 Nm), 480 KM (2.400 Nm) i 520 KM (2.550 Nm).
Francuski producent postanowił zrezygnować ze stosowania typowego, chłodzonego układu EGR w swoich silnikach 11- i 13-litrowych. Zamiast tego, w celu spełnienia normy Euro VI i zapewnienia szybkiego osiągania przez silnik temperatury roboczej, nawet bezpośrednio po rozruchu, firma opracowała własny system recyrkulacji spalin, polegający na kierowaniu gazów wylotowych - gorących - do kolektora dolotowego, W pewnych stanach pracy silnika wzrost temperatury można przyśpieszyć również poprzez zdławienie wylotu spalin, czyli wytwarzanie przeciwciśnienia w układzie wydechowym, za pomocą zaworu klapowego. Wysoka temperatura jest konieczna dla maksymalnie sprawnego przebiegu procesu spalania i skutecznego działania układu oczyszczania spalin.
Zmodyfikowana architektura podwozia nowych typoszeregów pojazdów obejmuje nowy układ oczyszczania spalin. Składa się on z trzech elementów: katalizatora utleniającego, filtra cząstek stałych i katalizatora redukcyjnego (SCR). Inżynierowie zintegrowali poszczególne elementy, uzyskując pojedynczy podzespół o zwartej budowie, przykręcany do ramy podwozia. A ponieważ jest to jeden z najbardziej kompaktowych układów oczyszczania spalin na rynku, producent może zaoferować klientom bardziej pojemne zbiorniki paliwa i AdBlue oraz znacznie ułatwić montaż zabudowy.
Inwestycje o wartości 2 mld euro 7 lat rozwoju5000 zaangażowanych osób50 klientów z całego świata zaangażowanych w kształtowanie docelowych specyfikacji 500 wyprodukowanych pojazdów przedprodukcyjnych, 300 pojazdów doświadczalnych 5 mln godzin badań stanowiskowych 10 mln km badań poligonowych. |