Na rynku wtórnym nadal istnieje zapotrzebowanie na najmłodsze pojazdy Euro 5, głównie ciągniki siodłowe. Dotyczy to także ciągników typu Low Deck - ocenia Marcin Kardas z EurotaxGlass's Polska Sp. z o.o.
- Wraz z nowym rokiem zmiana normy Euro stała się faktem i jedynymi dostępnymi jako nowe są ciężarówki z silnikami Euro 6 - dodaje M. Kardas. - Na razie zainteresowanie nimi, także na rynku wtórnym, jest znikome. Brak dedykowanych stawek w systemach myta, szczególnie niemieckiego, skutecznie zniechęca do ich zakupu. Podobnie wysokie ceny zakupu, znacznie przewyższające Euro 5. W opinii importerów czeka nas teraz około pół roku spowolnienia sprzedaży, ponieważ większe zakupy nowych samochodów ciężarowych, szczególnie flotowe, zostały dokonane pod koniec ubiegłego roku. Dopiero obniżka cen wywołana słabym popytem oraz konkurencją, a także zmiany w stawkach myta spowodują stopniowy wzrost zainteresowania Euro 6. Teoretycznie w sprzedaży pozostają jeszcze Euro 5 z końca produkcji, ale ich ilość jest niewielka i powinny zostać szybko wyprzedane.
Według przedstawiciela EurotaxGlass's bardzo duży wpływ na decyzję o zakupie ma przebieg. Po przekroczeniu 500 tys. km zainteresowanie wyraźnie spada. Euro 4 oraz Euro 3 tracą kolejnych nabywców. Decyduje o tym ich wiek, wynikający z tego znaczny przebieg oraz spodziewane podwyżki stawek myta.
Na rynku pojazdów budowlanych widać pierwsze oznaki ożywienia. Ilość ofert na używane wywrotki znacząco zmalała, a spadek cen wyhamował.
Samochody dystrybucyjne, tradycyjnie, sprzedają się w niewielkich ilościach. Do listopada sprzedaż nowych ciężarówek osiągnęła w Polsce poziom 16.757 szt., co oznacza wzrost o 10,2% rok do roku. Należy jednak pamiętać, że tak dobry wynik to efekt przyspieszonej wymiany flot, a nie rzeczywistej potrzeby rozbudowy taboru firm transportowych.
W Unii Europejskiej sprzedaż całkowita zmalała o 2,1%, chociaż ostatnie miesiące 2013 roku znacząco zmniejszyły tą stratę (źródło: ACEA). Powód był ten sam, co w Polsce.
Spóźniony refleks naczep
Co ciekawe, duży popyt na nowe ciągniki siodłowe nie przekłada się na razie na sprzedaż nowych naczep. Ten rynek nie odczuł w szczególny sposób zmiany normy Euro, a popyt był w miarę stabilny. Być może dopiero w tym roku będzie to odczuwalne, ponieważ część samochodów będzie w nim odbierana, a naczepy zazwyczaj dokupuje się mając już ciągnik. Wskazują na to powoli rosnące zamówienia. Zawirowania w ciągu roku z karnetami TIR w Rosji odbiły się na geograficznej strukturze sprzedaży w 2013 roku, która spadła we wschodnim rejonie Polski, by wzrosnąć o tyle samo w zachodniej części, co zamortyzowało straty. Tradycyjnie już, największym popytem cieszyły się naczepy kurtynowe, w tym nowość, kurtynowe z zapięciem celnym, stanowiące konkurencję dla naczep skrzyniowych podróżujących na Wschód. Od czasu do czasu pojawia się większy popyt na naczepy typu Mega, ale wciąż pozostają one sporo tańsze od zwykłych.
W sektorze budowlanym nadal trwa marazm. Ciekawym trendem jest specjalizacja przewoźników, którzy do tej pory kupowali uniwersalne, 30-metrowe wywrotki. Teraz popyt na nie wyraźnie spadł kosztem wywrotek mniejszych, idealnych do kruszyw, lub większych, do przewozu lżejszych ładunków, płodów rolnych lub złomu.
W branży cysternowej widać duże zainteresowanie nowymi naczepami paliwowymi, głównie w wersji transportowej (bez układów dystrybucji). Powrócił również popyt na cysterny gazowe. Naczepy chemiczne od kilku lat utrzymują wysokie wartości ze względu na ich deficyt na rynku wtórnym. Z kolei kłopoty firm budowlanych przekładają się na słabą sprzedaż silosów, także w wersji kiprowanej, chociaż powoli powraca popyt na naczepy do przewozu bitumu, ściśle związane z drogownictwem.
EurotaxGlass's...
... jest wiodącym europejskim dostawcą rozwiązań służących do identyfikacji i wyceny wartości rynkowej pojazdów oraz autorytetem w wydawaniu opinii o rynku pojazdów używanych dla firm konsultingowych, instytucji rządowych oraz mediów. Firma posiada długoletnią tradycję w zakresie obserwacji i monitorowania rynku motoryzacyjnego w Europie. Eurotax jest źródłem kompleksowych informacji dla klientów, firm kupujących i sprzedających samochody, producentów, importerów, ubezpieczycieli, banków, firm flotowych i leasingowych.
W opinii przedstawicieli branży
Alicja Syc, koordynator ds. sprzedaży i marketingu TruckStore w Warszawie:
- Nasze spostrzeżenia dotyczące sytuacji na rynku samochodów ciężarowych pokrywają się z opinią EurotaxGlass's. Również w TruckStore spodziewaliśmy się na początku nowego roku wzrostu popytu na używane ciężarówki spełniające wymagania normy Euro 5. Dlatego też przygotowaliśmy szeroką ofertę takich pojazdów. Cieszą się one dużym powodzeniem.
Klienci poszukują szczególnie pojazdów do transportu międzynarodowego.
Kupujący zwracają, oczywiście, uwagę na przebieg, ale decydujące są również stan techniczny i utrzymanie pojazdu. Dlatego oferujemy samochody w trzech kategoriach, w zależności od tego, co jest priorytetem nabywcy. Atutem naszej oferty są ciężarówki ze sprawdzonych, pewnych źródeł, zadbane, prawidłowo użytkowane i serwisowane, posiadające roczną gwarancję w całej Europie.
Jeśli chodzi o naczepy, nie widać spadku zainteresowania wśród "używek". Często dobieramy używane naczepy i konfigurujemy zestawy dostosowane do potrzeb transportowych i profilu działalności klienta.
Podobne, jak Eurotax, mamy obserwacje z rynku używanych samochodów budowlanych. Zauważamy ożywienie tego rynku i to nie tylko z uwagi na jego sezonowość. Popyt na budowlankę rośnie, natomiast liczba pojazdów jest ograniczona. My staramy się szybko reagować w takich sytuacjach. W najbliższym czasie planujemy dostawy atrakcyjnych pojazdów, także na bazie najnowszego modelu Actrosa. Zapraszamy zainteresowanych takimi pojazdami do kontaktu z TruckStore we wszystkich trzech lokalizacjach: Warszawie, Poznaniu i Pyskowicach. Decydująca będzie kolejność zamówień.
TruckStore jest europejską siecią sprzedającą używane pojazdy ciężarowe, działającą w ramach koncernu Daimler AG. Na rynku polskim obecni jesteśmy od 10 lat jako jeden z największych sprzedawców używanych ciężarówek.
Krzysztof Sobieski, prezes spółki Bene Trucks (Grupa DBK):
- W mojej ocenie rok 2013 nie był łatwy jeśli chodzi o handel pojazdami używanymi, ponieważ był to ostatni rok produkcji pojazdów Euro 5, co spowodowało bardzo duży popyt na nowe pojazdy. Tak też było jeśli chodzi o ogólną sprzedaż pojazdów w grupie DBK. Najwięcej sprzedaliśmy pojazdów nowych.
Bene Trucks kolejny już rok notuje sprzedaż na podobnym poziomie, co świadczy o naszej ugruntowanej pozycji na rynku pojazdów używanych.
Rok 2013 zamknęliśmy sprzedażą ok. 1.450 sztuk pojazdów ciężarowych i naczep, z których zdecydowana większość to pojazdy Euro 5.
Nowy rok natomiast zaczął się dla nas bardzo dobrze, od wzrostu sprzedaży, ponieważ wprowadzenie na rynek pojazdów Euro 6 w zdecydowanie wyższych cenach powoduje duży popyt na pojazdy używane, nie starsze jednak niż z 2009 roku produkcji, wiec dopóki tak będzie, sprzedaż używanych pojazdów może rosnąć. Poza tym firmy transportowe muszą wymieniać starszy tabor na nowszy, ponieważ nieopłacalnym staje się transport pojazdami o emisji spalin Euro 3 i niżej. Jak długo się to utrzyma, zależy od kilku czynników. Po pierwsze jak będą się spisywać pojazdy Euro 6 wszystkich marek - chodzi o awaryjność, ponieważ są to całkiem nowe pojazdy. Po drugie czy ceny na nowe pojazdy będą spadać i po trzecie: jak wyglądać będzie sytuacja gospodarcza w Europie.